Kultura przemysłowa

Fascynujące miejsca kultury przemysłowej

Od końca XVIII wieku do wybuchu drugiej wojny światowej Saksonia była główną siłą przemysłową Niemiec. Fascynacja Saksonii techniką zaczęła się już XII wieku wraz z rozwojem w tym regionie górnictwa. Chemnitz uważane jest za "kołyskę niemieckiego przemysłu maszynowego", a postępujące uprzemysłowienie uczyniło z Saksonii jeden z wiodących rynków w świecie. Lipsk jako uznane i cenione miasto targowe dodatkowo ułatwiał dostęp do rynków międzynarodowych. Czasy dobrej passy skończyły się nagle w 1945 roku wraz ze znalezieniem się Saksonii za żelazną kurtyną. Równocześnie region pozostał głównym ośrodkiem produkcji w NRD i jednym z ważniejszych ośrodków przemysłowych całego bloku wschodniego.

Zjednoczenie Niemiec wyznaczyło całkiem nowy początek, który dla wielu znaczył koniec, ale równocześnie otwierał nowe możliwości. W ważnych dawnych ośrodkach przemysłowych utworzono muzea, koncentrujące się wokół tradycyjnych technik i technologii. Niektóre spośród pomników techniki, jak kolejki wąskotorowe, parowce na Łabie, czy kolejka linowa w Dreźnie, po dziś dzień są w codziennym użyciu. Epoka uprzemysłowienia odcisnęła również piętno na architekturze. Wille bogatych fabrykantów lub pierwsze w Niemczech miasto ogród — Hellerau, będące dzisiaj dzielnicą Drezna są tego najlepszym przykładem. Miłośnicy tematu mogą dzisiaj poznawać saksońską historię przemysłu i fascynujące świadectwa górnictwa, przemysłu motoryzacyjnego, produkcji tkanin i wielu innych — poznaj nasze największe atrakcje.

Muzeum Augusta Horcha w Zwickau

Zwickau to miejsce, w którym w 1904 August Horch rozpoczął konstrukcję swoich samochodów. W Muzeum Augusta Horcha miłośnicy czterech kółek mogą poznać historię motoryzacji i przyjrzeć się z bliska luksusowym modelom marek takich jak Horch, Audi, Wanderer, DKW, Auto Union, Sachsenring, VW, czy też kultowego Trabanta.

To nas wyróżnia: W Muzeum Augusta Horcha czuć prawdziwą historię. To jedno z dwóch muzeów w Niemczech, utworzonych w oryginalnych wnętrzach dawnych zakładów produkcyjnych Audi i Trabanta. Na powierzchni 6500 m² zwiedzający odbywają wyjątkową podróż przez 117 lat historii produkcji samochodów w zachodniej Saksonii. Prezentowanych jest tu około 150 eksponatów wielkogabarytowych. W 2006 roku Muzeum Augusta Horcha włączone zostało, jako jeden z trzech obiektów z Saksonii, do Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego.