Historia motoryzacji w Saksonii

Przed ponad 100 laty August Horch, pionier w dziedzinie nowoczesnych samochodów luksusowych, powołał do życia światowej sławy markę samochodową Audi. Legendarne auta takie jak startujące w wyścigach Grand-Prix „Srebrne strzały“ czy Trabanty produkowane były w Zwickau. Dzisiaj, co ósme produkowane w Niemczech auto powstaje w Saksonii. Pięć fabryk samochodów i silników takich jak Porsche, BMW czy Volkswagen oraz liczni dostawcy branży motoryzacyjnej są dowodem na to, jak ważną rolę odgrywa Saksonia w przemyśle motoryzacyjnym. Coś chyba musi być w powietrzu, co sprzyja innowacyjności w dziedzinie mobilności. Może to wyjątkowa mieszanka typowej dla regionu skłonności do poszukiwania nowych rozwiązań i nowoczesnego zmysłu przedsiębiorczości. Passa branży motoryzacyjnej trwa w każdym razie: Koncern macierzysty Audi – Volkswagen, stworzył w Zwickau Centrum Rozwoju e-Mobilności. Wszystko to jest obietnicą inspirujących przeżyć dla wszystkich fanów motoryzacji. Na odwiedzających czekają tu pojazdy zabytkowe, manufaktury i fabryki i możliwość wglądu w przyszłość motoryzacji.

Fakty i liczby dotyczące motoryzacji w Saksonii

2.2 miliony

gości odwiedziło "Szklaną Manufakturę" Volkswagena w Dreźnie od czasu jej otwarcia w 2001 roku

ok. 160

samochodów i pojazdów prezentowanych jest w Muzeum Augusta Horcha w Zwickau

95,000

osób znajduje zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym w Saksonii

„Niezależnie od wszystkiego, zależało mi na konstruowaniu mocnych i porządnych aut.”
August Horch, niemiecki pionier motoryzacji i założyciel marek Horch i Audi (1868 -1951)

Coś dla miłośników czterech kółek: Muzea motoryzacji w Saksonii

  • Muzeum Augusta Horcha utworzone w miejscu pierwszej fabryki Audi w Zwickau to mus: wystawy stałe i specjalne prezentują historię ponad 115-letniej tradycji motoryzacyjnych w Zwickau. 

  • Stern Garage w Chemnitz należy do najstarszych zachowanych garaży wielopoziomowych w Niemczech i stanowi idealne tło dla utworzonego tu Saksońskiego Muzeum Motoryzacji, prezentującego około 200 eksponatów, pochodzących od ponad 70 producentów.

  • Wolisz dwa kółka? Muzeum Motocykli na zamku Augustusburg może się poszczycić jedną z najznamienitszych kolekcji motocykli w Europie.

  • Muzeum Transportu w Dreźnie zaprasza na fascynującą podróż (w czasie), do świata mobilności i historii transportu. Świetny pomysł na rodzinny wypad!

  • Mniej znane, ale nie mniej interesujące: Historię budowy pojazdów użytkowych w Saksonii opowiada Saksońskie Muzeum Pojazdów Użytkowych w Hartmannsdorf.

  • Saksońskie Muzeum Przemysłu w Chemnitz oferuje fascynujący wgląd w bogatą historię przemysłu Saksonii, w tym w historię motoryzacji.

Zajrzyj za kulisy: fabryki samochodów w Saksonii

BMW

Fabryka BMW w Lipsku to jeden z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych w świecie zakładów produkujących pojazdy. W roku 2005 rozpoczęto tu produkcję seryjną. Dzisiaj z taśmy zjeżdża 1100 pojazdów dziennie. Aktualnie produkowane są tu modele: BMW 1, BMW 2 Gran Coupé, BMW 2 Active Tourer oraz BMW i3. Również pionierski elektroniczny model sportowy i3 produkowany był w Lipsku. Budynek główny fabryki powstał na podstawie spektakularnego projektu autorstwa słynnej architektki Zahy Hadid, która na nowo zinterpretowała pojęcie biura i zastąpiła tradycyjny biurowiec, czymś w rodzaju „centrum przekaźnikowego” czy też „węzła komunikacyjnego”. Wszystko, co wchodzi w skład procesu produkcji, prowadzone jest przez jedno pomieszczenie, które przełamuje tradycyjny podział na pracowników biurowych i pracowników produkcji. Fabryka jest udostępniana dla zwiedzających, co daje fantastyczną możliwość poznania tego miejsca od kuchni!

Porsche

W Lipsku znajduje się, rozbudowywana sukcesywnie w ostatnich latach, największa fabryka Porsche. Produkowane są tutaj dwa modele hybrydowe tej kultowej marki – Macan i Panamera. Ale lipska fabryka Porsche to dużo więcej niż tylko zakład produkcyjny: Wzniesione w formie rombu, nowocześnie wyposażone centrum eventowe z pomieszczeniami konferencyjnymi dla w sumie 680 gości i restauracją oraz oferujące zwiedzanie hali produkcyjnej czy ekscytujące rajdy po asfalcie lub w terenie czyni z Porsche Leipzig jedno z najoryginalniejszych miejsc branży motoryzacyjnej. Szczególną atrakcją jest certyfikowany przez FIA tor, po którym można się przejechać, jako „co-pilot”, siedząc obok zawodowego instruktora Porsche czy też samemu dzierżąc kierownicę. Trasa jest kopią odcinków słynnych międzynarodowych tras wyścigowych, takich jak Monza, Spa czy Rio de Janeiro. Na łąkach, wzdłuż utworzonej w Lipsku trasy offroad, spotkać można nawet tury i dzikie konie.  Podczas tej 6-kilometrowej przejażdżki przetestować można modele Cayenne i Macan.

Volkswagen

Volkswagen posiada w Saksonii dwie fabryki samochodów i jedną fabrykę silników. "Szklana Manufaktura", znajdująca się w samym centrum Drezna, uchodzi za najbardziej wyjątkową fabrykę samochodów na świecie. Pierwotnie wzniesiona jako miejsce produkcji luksusowego Phaetona, jest dzisiaj ośrodkiem koncentrującym się na e-mobilności. Ale nie tylko samochody elektryczne są tutaj produkowane. Szklana Manufaktura to również miejsce wyjątkowych przeżyć: W ramach zwiedzania grupowego lub indywidualnego goście mogą przyjrzeć się z bliska samej produkcji. Wnętrze fabryki stanowi wyjątkową scenerię dla organizowanych tu imprez i wydarzeń. Tutejsza restauracja serwuje kulinarne przysmaki, takie jak słynna Currywurst Volkswagena. Fabryka Volkswagena w Zwickau, którą również można zwiedzać, odpowiedzialna jest w całości za produkcję pojazdów elektrycznych dla całego koncernu. Po raz pierwszy od czasów powojennych znowu zjeżdżają tutaj z taśmy auta marki Audi. Firma utworzona została w Zwickau w 1909 roku, a dzisiejsza fabryka Audi jest następcą pierwszej fabryki pojazdów tej marki, w której wnętrzach utworzono dzisiaj muzeum Audi.

 

Przyszłość motoryzacji: e-mobility made in Saxony

Ponieważ BMW, Porsche i Volkswagen produkują swoje samochody elektryczne i hybrydowe w Saksonii, region w znaczący sposób przyczynia się do kształtowania przyszłości motoryzacji. Przemysł i nauka pracują ramię w ramię nad rozwojem nowych trendów i rozwiązań.

Warto zwiedzić: „Szklana Manufaktura” Volkswagena w Dreźnie umożliwia przyjrzenie się z bliska procesowi produkcji najnowszych modeli aut elektrycznych!

Gorąco polecamy: Sachsenring

Odgłosy silnika to dla uszu prawdziwych automaniaków najpiękniejsza muzyka: Na torze wyścigowym Sachsenring koło Chemnitz tworzy się historia. Od prawie 100 lat odbywają się tutaj legendarne wyścigi samochodowe i motocyklowe. Ta 9-kilometrowa trasa wokół miasta Hohenstein-Ernstthal po raz pierwszy wykorzystana została podczas wyścigu motocyklowego w 1927 roku. Siedem lat później stała się areną niemieckich mistrzostw motocyklowych Moto GP. Po drugiej wojnie światowej odbywało się tutaj wiele wyścigów motocyklowych, samochodowych, a nawet rowerowych. Po zjednoczeniu Niemiec tor został początkowo zamknięty, ponieważ nie spełniał ówczesnych wymogów bezpieczeństwa. Tor zaczął działać ponownie w 1995 roku, kiedy utworzono tu nową trasę, będącą częścią centrum treningowego dla kierowców i kierowców rajdowych. W 1998 roku na Sachsenring wróciły również mistrzostwa Niemiec Moto GP, przyciągając od tego czasu, co roku, prawie 200.000 widzów. Impreza cieszy się szczególnie dużym zainteresowaniem, gdyż, w przeciwieństwie do innych wyścigów, fani mogą oglądać tu nie tylko sam wyścig, ale również treningi. Równie ogromnym zainteresowaniem cieszą się inne wydarzenia – w szczególności wyścig GT-Masters-Rennen. Sachsenring to dzisiaj więcej niż zwykły tor wyścigowy. Można tu wziąć udział w treningach bezpiecznej jazdy czy poćwiczyć jazdę sportową. Centrum treningowe to także miejsce imprez i wydarzeń, a znajdujące się tu budynki czy sam tor wyścigowy, mogą być w całości lub częściowo wynajmowane.